چگونه مدرس خلاقی باشیم

در دنیای امروز، تدریس به یک هنر تبدیل شده است. مدرسان به دنبال روش‌ها و راهکارهایی هستند که بتوانند به بهترین شکل ممکن دانش خود را به دانشجویان منتقل کنند و آنها را در این مسیر همراهی کنند. در این مقاله، به بررسی ۸ روش برای رسیدن به خلاقیت در تدریس خواهیم پرداخت.

این مقاله به شما نشان می‌دهد که برای رسیدن به خلاقیت در تدریس باید از دانش و تجربه خود استفاده کنید، مهارت‌های مدرسی را بهبود ببخشید و از ایده‌های نوآورانه استفاده کنید همچنین این مقاله به اهمیت استفاده از فناوری در تدریس اشاره می‌کند. استفاده از فناوری می‌تواند به شما در افزایش خلاقیت و کیفیت تدریس کمک کند.

۱- یک مدرس تمام و آگاه باشیم

در دنیای امروز مدرس داریم تا مدرس، برای این که مدرس خلاقی باشیم در قدم اول با معلومات و تجربیات کاملی در حوزه تدریس خود داشته باشیم. بسیار مطالعه کنیم و درباره‌ی دانش خود پژوهش کنیم تا صحیح ترین اطلاعات را به دانشجویان خود منتقل کنیم. تا می‌توانیم سعی کنیم تجربه کنیم چرا که دانش به تنهایی چاره‌ساز نیست و این کسب تجربه و انتقال تجربه است که دانش ما را برای دانشجویان کاربردی می‌کند پس برای خلاق بودن در تدریس اول باید آگاه و کامل باشیم در حوزه تخصصی خود.

۲- مهارت مدرس بودن را یاد بگیریم

تدریس هم مانند دیگر حوزه‌ها نیاز به آموزش و کسب مهارت دارد چرا که یک مدرس نیاز است در مرحله‌ی اول بر روی دانشجویان خود تاثیر گذار باشد تا بتواند دانش خود را به خوبی منتقل کند برای یادگیری مهارت مدرس شدن به شما توصیه می کنیم مقاله چگونه مدرس حرفه‌ای شویم منتشر شده در سایت همیار آکادمی را مطالعه فرمایید چرا که راهنمایی جامع برای تبدیل شدن به مدرس حرفه‌ای است.

۳- از ایده‌های نوآورانه استفاده کنیم

بسیاری از مدرسین بسیار پافشاری می‌کنند تا از روش های آموزشی قدیم برای تدریس خود استفاده کند و این دلیلی شد تا ما دست به نوشتن مقاله‌ی چگونه مدرس خلاقی باشیم بزنیم. در صورتی که هر روزه پژوهشگران تکنیک های جدید و نوآورانه ای را منتشر می‌کنند که هم مراحل تدریس را راحت کرده و هم انتقال دانش برا بهتر، تاثیرگذارتر و کاربردی‌تر کرده. پس سعی کنیم موانع ذهنی خود را از میان برداریم و به دنبال ایده های نوآورانه برویم

۴- برای خود دفترچه ایده‌ داشته باشید

از زمانی که ما پا به عرصه آموزش می‌گذاریم با کلی تجربه و ایده روبه رو می‌شویم که در فرایند آموزش بسیار به ما کمک کرده است. پس بهتر است همیشه یک دفتر‌چه‌ی ایده همراه خود داشته باشیم و ایده های خود را ثبت کنیم و آنها را به صورت تستی پیاده کنیم و نتیجه‌ی آن را مکتوب کنیم و برای بهینه سازی ایده خود تلاش کنیم تا ایده‌ی ما بتواند روزی به یک روش تدریس حرفه‌ای تبدیل شود.

۵- با مدرسان دیگر در ارتباط باشیم

همان گونه که ما هر روزه در زمینه تدریس کلی تجربه کسب می‌کنیم، مدرسان دیگر نیز کلی تجربه کسب می‌کنند. پس بهتر است با مدرسان دیگر در ارتباط باشیم و تجربیاتمان را با یک دیگر به اشتراک بگذاریم چرا که همین فرایند باعث پیداش ایده‌های جدیدی برای تدریس می‌شود. همچنین باعث می‌شود با مسیرهای اشتباه حرفه‌ای خود آشنا شویم و از آنها دوری کنیم.

۶- شروع به آزمون و کسب تجربه کنیم

حالا بهتر است شروع به تجربه کنیم، ایده های خود را عملی کنیم و به کار ببندیم و هر آنچه که نتیجه‌ می‌دهد را مکتوب کنیم و هر روزه سعی کنیم برای ایده های خود تلاش کنیم تا به بهترین شکل ممکن تبدیل شود.

۷- موانع تفکر خلاق را از میان بردارید

بسیاری از مدرسین خلاق و با استعداد به خود اطمینان ندارند و احساس می کنند به اندازه ی کافی تجربه و ایده برای تدریس ندارند و شروع می کنند از روش های ناکارآمد قدیمی تدریس استفاده می‌کنند در صورتی که اصلا این گونه نیست کمی شجاعت و اعتماد به نفس این موانع تفکر خلاق را کنار زده و باعث شکوفایی می شود. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که همه افراد، استعدادها و توانایی‌های یکسانی دارند، اما همه افراد از ظرفیت خلاق بودن بهره‌مند هستند پس بهتر است روی اعتماد به نفس خود کار کنید و موانع را کنار زده و دست به تجربه کردن بزنید.

فواید استفاده از تدریس خلاقانه

فواید استفاده از تدریس خلاقانه برای مدرسین

یکی از روش های امروزی و نوآورانه در فرایند تدریس، تدریس به شیوه‌ی آموزش آنلاین است چرا که هم در زمان تدریس شما صرفه جویی می‌کند هم محدودیت تعداد دانشجو ندارید به این دلیل که نیازی به فضای فیزیکی ندارید و تا هر تعداد دانشجو که بخواهید میتوانید ثبت نام کنیم و این امر باعث افزار چند برابری درآمد شما می شود به این روش میگیند  کسب درآمد از آموزش آنلاین که هم هزینه آموزش را برای شما کاهش می دهد هم درآمد بالایی برای شما خواهد داشت.

۸- تدریس خلاقانه را تبدیل به جزئی جدانشدنی از کارتان کنید

برای این که بتوانیم  مدرس خلاقی باشیم باید تدریس خلاقانه را جزئی جدانشدنی از تدریس‌مان کنیم یعنی هر روزه از روش های خلاقانه‌ی جدید برای تدریس استفاده کنیم مثلا یکی از روش هایی که امروزه بسیار پرطرفدار است استفاده از پکیج آموزشی می باشد چرا که هم در زمان یادگیری دانشجو صرفه جویی می شود هم هر جا که نیاز باشد دانشجو میتواند به راحتی مبحث مورد نیاز را دوره کند همچنین یکی از فواید مهم پکیج آموزشی دسترسی راحت به آن است، به گونه ای که دانشجو در هر زمان و مکانی به موبایل شخصی یا رایانه خود میتواند به تمام آموزش ها دسترسی داشته باشد. برای تولید پکیج آموزشی و استفاده از این ایده نوین و خلاق به شما توصیه می کنیم مقاله: آموزش ساخت پکیج آموزشی را به صورت کامل مطالعه کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: